Témánk

A reziliencia segít megküzdeni a depresszió tüneteivel

A reziliencia segít megküzdeni a depresszió tüneteivel

A reziliencia segít megküzdeni a depresszió tüneteivel

 

A reziliencia azt az emberi képességet jelöli, hogy az ember vissza tudja nyerni jó állapotát a testi-lelki szenvedés illetve nehéz élethelyzetek átélése után. Az egyén megújulásra való képességét jelenti, azt, hogy üdvözölni tudjuk az újat és sikeresen adaptálódni a kihívásokhoz. A depresszió közben érzett érzések a rezilienciával pont ellentétesek. A depressziótól szenvedő általában negatívan gondolkodik önmagáról, az élményeiről és a jövőjéről. Felnagyítja a negatív élményeket és alábecsüli a pozitívakat. Az egyén érezheti azt is, hogy nincs hatása az élete alakítására és alkalmatlannak érzi magát a negatív események elhárítására. A reziliencia lelki rugalmasságot, vagy lelki edzettséget jelent, és a jó hír az, hogy fejleszthető. Ebben a folyamatban sokat tud segíteni egy lelki segítő.

 

A reziliencia szó a latin resiliere szóból ered, aminek jelentése “visszapattan, visszaugrik”, ezzel ellentétben a depresszió szó a latin nyelvben lenyomást, leszorítást jelent, a görögben pedig súlyt. Már a szavak eredetében is látszik, hogy amit a depresszió lenyom, azt a reziliencia “visszaugrasztja”.

 

Suzanne C. Kobasa szerint a reziliencia három alapvető elemen nyugszik:

Kihívás: a reziliens személy a nehézséget kihívásnak és nem bénító körülménynek éli meg. A hibák és kudarcok nincsenek negatív hatással az önbecsülésére, mert tanulási tapasztalatoknak könyveli el ezeket.

Elkötelezettség: a munka, hobby és kapcsolatok terén is vannak olyan dolgok az egyén számára, amikért úgy érzi érdemes élni és felkelni értük minden egyes nap.

Önbizalom: a reziliens személy a kudarcokért nem kizárólag önmagát okolja, hanem látja azt is, hogy a legjobb megoldáshoz nem kapta meg a megfelelő segítséget.

 

A reziliencia fejlesztése kiválóan segít a kiégés kezelésében vagy megelőzésében is, valamint a stresszel való megküzdésben. De hogyan fejlesszük a reziliencia képességünket?

A fejlesztés az alábbi hét faktorral való munkán keresztül tud megvalósulni, amelyeket az xpand International szakmai csapata állított össze különböző kutatások eredményei alapján:

 

  1. Megbékélés a múlttal és érzelmi stabilitás – a megváltoztathatatlan dolgok elfogadása, a lehetőségek és az önismeret keresése a veszteségek után
  2. Reális optimizmus és alapvető bizalom – reális célok kitűzése és haladás a megvalósításuk felé, pozitív önértékelés kialakítása
  3. Megoldásközpontú gondolkodás – annak elkerülése, hogy a kríziseket és nehézségeket elviselhetetlen problémáknak lássuk, nehéz helyzetekben döntést hozni a következő lépésről, hosszú távú gondolkodás és a nehézségek tágabb kontextusban való szemlélése
  4. Lényeges készségek és a kreativitás használata
  5. Önfegyelem és egészséges életmód – saját magunk karbantartása, szükségleteink és érzéseink figyelembevétele
  6. Öntudatosság és szenvedélyesség
  7. Egészséges kapcsolatok – jó kapcsolat fenntartása a családdal, barátokkal

 

Új szokások kialakítása közben nagyon fontos, hogy légy türelmes magaddal szemben, mert néha hosszú időbe telik átírni a régi mintákat, ráadásul rendkívüli módon nehéz az építkezés, ha éppen nagyon mély időszakodat éled meg.

A mentor, vagy lelki segítő abban tud támogatni téged, hogy a nehézségekben is érezd, hogy nem vagy egyedül, valamint a rendszeres találkozók segítenek megtartani a fókuszt az elhatározásodon.

Forduljon hozzám bizalommal, ha úgy érzi segítségre van szüksége! Minden esetben egyéni egyeztetés történik a klienssel.

Balázs Tünde, Telefon: 36-20-5563803

Szerző: Balázs Tünde terapeuta

Még több: Egyéni terápia

Párterápia

Nincs hozzászólás

Hozzászólás